Allt för kunden
Utposten noterar med förtjusning att marknaden blir allt mer kundanpassad.
Det senaste är tobaksfirman Philip Morris som kommer med det som alla rökare längtat efter: 14-paketet.
Detta är minsann ingen ploj. Noggrant genomförda marknadsundersökningar visar att svenska rökare röker i genomsnitt 14 cigaretter per dag, framhåller firman.
Utposten hoppas att andra företag är lika framsynta.
Statistiken visar ju till exempel att svenskarna äter 1,72 varm korv i veckan. Fram för mediumkorven i kiosken! 1,72 special ska hädanefter bli vår musik.
Musikälskaren köper 3,14 LP-skiva i månaden. Leve den popgrupp som hädanefter kan komma med 3,14-skivan!
Själv tänker utposten i fortsättningen bara dricka mjölk om den tillhandahålls i 0,49-literförpackning och öl i 54-centiliters flaska (som är vad vi statistiskt dricker per dag).
Chokladkakorna bör på samma sätt väga 188 gram och tidningarna innehålla 25,7 sidor. Annars kommer vi att vägra.
Fast det verkliga kraftprovet står barnabördsavdelningarna för. Vi vet ju att varje svensk familj får i genomsnitt 1,42 barn...
Fotnot: Sjäv skulle utposten gärna införa det s k 0-paketet, en klar förbättring för rökarna.
(Denna lilla satir tillkom förstås också under 80-talets första år, okänt när. Det man undrar över är om alla de statistiska uppgifterna är autentiska eller om utposten bara spånar. 1,42 barn t ex låter ju väldigt lågt.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar